Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Mooi communicatierapport voor lokaal bestuur Olen

Olen Potten

Olen wil haar inwoners goed informeren. Maar wat vinden zij van de aanpak? Dat vroeg het lokaal bestuur van Olen via een enquête die Thomas More Hogeschool al in meer dan 30 andere steden en gemeenten uitstuurde. Dit vergelijkend onderzoek geeft een goed beeld van de tevredenheid over de communicatie.  

In 2019 deed de gemeente deze enquête voor het eerst. Dat leverde waardevolle informatie op en waar nodig stuurde ze de communicatie bij. Nu, enkele jaren later, herhalen ze het onderzoek om te kijken waar het nog beter kan. 

In het najaar 2023 werden er 2.000 papieren enquêtes verstuurd naar een diverse groep Olenaars. Daarnaast riep het bestuur haar inwoners op om de vragenlijst online in te vullen. Maar liefst 639 inwoners vulden deze in. 

De belangrijkste resultaten 

Olen kreeg van haar inwoners een goed tot zeer goed communicatierapport en dat stemt het bestuur heel tevreden. Uiteraard zijn er ook verbeterpunten waaraan het zal werken.   

1. Mooie score voor het onthaal 

De inwoners zijn duidelijk tevreden over het onthaal in het gemeentehuis en het sociaal huis: 

· score onthaalbalie sociaal huis 8,36/10 -  score onthaalbalie gemeentehuis: 8,29/10  - · score algemeen telefoonnummer: 8,1/10 · score algemeen mailadres: 7,64/10 · score behandeling van meldingen of klachten: 6,56/10.

De gemiddelde score ligt gemiddeld hoger dan in andere gemeenten.  

2. De grote favoriet: De Driehoek 

Het maandelijks infomagazine De Driehoek wordt gelezen door maar liefst 94% van de respondenten. Dat is gigantisch en het maakt het magazine het populairste communicatiekanaal in Olen.  

Daarnaast krijgt De Driehoek een sterke waardering van 8,5/10.  Vooral de duidelijke taal wordt gewaardeerd: 89% vindt de gemeentelijke informatie begrijpelijk. 

Zowel voor het bereik als de waardering van het infoblad behaalt Olen daarmee de hoogste score van alle deelnemende gemeenten en steden. 

3. Digitale smaakmakers 

De inwoners zijn duidelijk fan van de gemeentelijke website. Met een bereik van 88% behaalt Olen opnieuw een eerste plaats in het onderzoek.   

De deelnemers geven de website bovendien een 7,8 op 10 wat waardering betreft. Als verbeterpunt gaven ze mee dat de structuur wat duidelijker kan.   

In geval van noodgevallen willen de inwoners vooral op de hoogte gebracht worden via een sms van BE-Alert (74%). 

De LinkedIn-pagina (9%) en de Instagram-pagina (27%) zijn nog minder gekend. Ook de digitale nieuwsbrief is maar door de helft van de inwoners gekend.  Wil je dus nog meer op de hoogte blijven van het gemeentelijk nieuws? Schrijf je in op www.olen.be/nieuwsbrieven/inschrijven en ontvang elke vrijdag per mail een overzicht van het laatste nieuws. 

4. Imago van Olen 

De meeste inwoners wonen graag in Olen. Olen zit zelfs in de top 3. De respondenten geven de gemeente een 5,26/7. Ze vinden Olen vooral een levendige, bereikbare, gezellige en kindvriendelijke gemeente.   

Tips van inwoners 

Naast deze resultaten kreeg het bestuur ook feedback en suggesties om het onthaal en de communicatie te versterken. De belangrijkste aandachtspunten: 

· Het onthaal wordt goed gewaardeerd. Het bestuur blijft ook in de toekomst aandacht besteden aan een kwaliteitsvol, warm en vriendelijk onthaal. 

· Voornamelijk oudere inwoners vrezen het verdwijnen van gedrukte media. Dat is zeker niet de bedoeling; de gemeente blijft inzetten op een mix van papieren, digitale en mondelinge communicatie. Bovendien organiseert het initiatieven om haar inwoners mediawijzer te maken. Denk bijvoorbeeld aan de Digipunten in de bib en Komie Geire.  

· De respondenten wensen meer info over subsidies en premies, de beslissingen van de gemeenteraad en het college en digitale veiligheid. 

· Er is vraag naar meer betrokkenheid van de inwoners bij inspraakprocessen. Het moet vooraf duidelijk zijn wat de bedoeling is. Ook nadien willen ze geïnformeerd worden over de resultaten van de vergadering. 

Het bestuur wil iedereen danken die de tijd heeft genomen om de enquête in te vullen. 

Nog meer weten? Op www.olen.be/communicatieonderzoek-2023 vind je het volledige rapport terug. 

Winnaars Olense cadeaucheques 

Onder de deelnemers werden enkele Olense cadeaucheques verloot. Het bestuur contacteerde de winnaars persoonlijk.'

Olen Potten

Deel dit artikel